lauantai 31. toukokuuta 2014

Kevytkypärä kesäksi

Minulla on ihana kypärä, josta tykkään tosi paljon ja istuu päähän kuin valettu. Se on Charles Owen Ayr 8, ostin sen Englannin-lomalla kaksi vuotta sitten. Se on kaikinpuolin ihana, mutta kesällä aikamoinen hikipotta. Nyt olen katsellut erilaisia kevytkypäröitä kakkoskypäräksi. Hinta saisi mielellään olla alle sata euroa ja kypärä mahdollisimman kevyt ja ilmava. Minulla on aika kapea pää, joten esimerkiksi Uvex ei käy malliltaan lainkaan (Fridan Uvex-kypärää kokeillut). CO on tarkoitettu juuri tämmöiselle suippopäälle joten se istuu loistavasti.
Netistä olen katsellut mm. seuraavia vaihtoehtoja. Mitään näistä en ole vielä sovittanut. Mikä teidän mielestä on hienoin? Onko kenelläkään kokemuksia jostain näistä?


Lamicellin Ventex -kypärästä löytyisi tällaista herkullista suklaanruskeaa väriä. Hinta on 79 euroa. Tämä on mun mielestä aika kevyen näköinen.


Horse Comfortin kypärä näyttää myös ilmavalta. Hinta on 69e. Aika peruskypärä.


Tästä merkistä en ollutkaan ennen kuullut, Horka Condor.
Kypärää saa sekä strasseilla varustettuna, että ilman. Strassiversio on 79e, strassiton 69e. Huono tuotekuva, ei oikein näy esimerkiksi lipan muoto eikä kypärän profiili. Kuitenkin kiinnostaa kovasti. Tämän käyn sovittamassa ekaksi. Mutta strasseilla vai ilman?


Yllä se strassiton versio.


Lamicellin Ventexin musta versio.


Tämä ruskea näköjään houkuttaa, kun olen sen kopionut tänne vahingossa kahdesta eri paikasta :) tää on nyt listalla kakkosena.


Hööksin Coolmax (yllä) maksaa vajaat 79e ja on ihan kivan näköinen peruskypärä.


Lamicell Transformer ei oikein miellytä silmää, näyttää hieman raskaalta. Tästä olisi kyllä myöskin monta väriä, muun muassa ruskea ja sininen.

Kertokaapa mikäs näistä olisi kivoin ja tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja? Toki hienompiakin löytyy esimerkiksi Uvexilta ja GPA:lta, mutta hinta pomppaa sitten useisiin satoihin ja nyt on tällainen maastoilu/kesäkypärä haussa.

*************************

Lopuksi hieman kuulumisia. Lotta on nyt tuntunut oikein hyvältä ratsastaa ja alan olla toiveikas, että kortisoni on sittenkin auttanut. Tallikaveri totesi tänään maneesissa että sehän näyttää paremmalta kuin pitkään aikaan! 

Yritän ratsastaa sitä niin, että aloitan hyvin huolellisesti pienillä siirtymillä ja ajattelen koko ajan tasapainoa ja takajalkoja alle. Siitä siirrymme pikkuhiljaa pieniin ravi ja laukkasiirtymiin. Näin saan sen kuulolle heti ja takajalat alle ja siten sen on helpompi kantaa itseään ja saadaan painoa pois niiltä etusilta. Eli ei mitään holtitonta ravilampsimista vapain ohjin edes aluksi. Hyvin on kyllä toiminut. Eilen suorastaan hihkuin onnesta, kun tuntui niin hyvältä. Pientä tahtimista tosin oli vieläkin havaittavissa joissain kaarteissa.

Kahtena päivänä olemme myös harjoitelleet lastaamista ja jippii, sekin meni ihan hyvin, tänään lastattiin heppa kolme kertaa traikkuun, takapuomi kiinni ja taas ulos. Ihan hyvin sujui, mutta liina on laitettava heti, muuten se ei onnistu. Mutta hälläväliä miten se sinne saadaan, kunhan menee. Vieläkin muistoissa se kammottava kolmen tunnin lastaus puoli vuotta sitten. Sellaista en halua enää koskaan kokea, joten toivotaan että huomenna kaikki sujuu, kun lähdemme laitumelle.

12 kommenttia:

  1. Mitä mitä, eikö siis myöskään Ayr8 hengitä? Olin jotenkin kuvitellut, että siinä ilma vaihtuisi ainakin muita Charles Oweneita paremmin. Olen tuskaillut aivan saman ongelman kanssa - minulla on Wellington, jossa ei taida olla mitään ilmareikiä ollenkaan. Lähes samoilla kriteereillä olen etsinyt myös halpaa, hengittävää kesäkypärää. Omalla listallani melko korkealla on myös Mountain Horsen Aero Pro, joka tarjoushintaan menee suunnilleen satasen paikkeille. Samannäköistä mallia taitaa löytyä myös muidenkin valmistajien nimillä

    Aero Prossa houkuttelee erityisesti se, että lippa on pehmeämpää materiaalia kuin useimmissa kevytkypäröissä. Minulla on ollut yksi Lamicell, joka päässäni laskeuduin naamalleni kenttään, kiitos setähevosen. Naama kesti, kypärän lippa ei. Jotenkin jäi se fiilis, että palasiksi halkeilevasta lipasta voisi tulla äkkiä pahempiakin vammoja. Siksi vähän arveluttaa, olisiko uusi muovilippainen kypärä kiva vai ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hengittää se jonkun verran, ilma-aukkoja kyllä löytyy, mutta kyllä mulla aina on pää hiessä silti. Olisi myös kiva säästellä sitä hiukan ja erityisesti kesällä kaipaisi kevyempää ja ilmavampaa versiota. Täytyykin katsoa tuo MH:n versio, kiitos vinkistä!

      Poista
  2. Mulla on tuo Horse Comfortin "halpis" ja olen tykännyt. Istuu hyvin, ei hiosta kauheasti, pestävä sisus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, se kuulostaa hyvältä, täytyy kokeilla sitä ehdottomasti.

      Poista
  3. Nooran tavoin olen tyytyväinen Horse Comfortin omistaja. Helppo pestä ja ilmastointi toimii- sen sain tuta viime syksynä ekoilla viileämmillä ilmoilla. Huomaan myös touhuavani tallilla kypärö päässä ratsastuksen jälkeenkin, eli varsin miellyttävä päähine se on ( en siis käytä ikinä esim. lippalakkia... )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa siis olla myös todella mukava, eli sellaista siis katsastamaan.

      Poista
  4. Mulla on myös toi Horse Comfort ja ilmastointi kyllä pelaa. Mulla on vaan todella suippo pää ja tuonnekin jää sivuille aika reilusti tyhjää tilaa. Mutta oon huonomminkin istuvia testannut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on on oikeen puikulapää. Otsasta kiristää ja sivuille jää tyhjää. Aika suosittu tuo Horse Comfort näyttää olevan, täytyy sitä kokeilla.

      Poista
  5. Kävin Hööksin liikkeessä kokeilemassa heillä myynnissä olevia kypäriä. Myös minä olen suippopäinen (CO Ayr8:a olen kokeillut ja istui mainiosti) ja noista Hööksin kypäristä Lami-cell Ventex sopi parhaiten minulle. Transformer oli melkein yhtä hyvä, mutta ei aivan. Coolmax on tarkoitettu pyöreäpäisemmälle. Myöskään CRW Flashline ei oikein istunut. Nuo kaikki edellä mainitut ovat suunnilleen saman painoisia (400 g +-50g), Flashline kevyin, vaikka näyttää ehkä muhkuimmalta. Itse päädyin siis Lami-cell Ventexiin, tuntui parhaalta päässäni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Unohdin mainita, että tykkäsin Ventexistä myös siksi, että sen lippa on joustava eikä kova ja jäykkä niin kuin noissa muissa. Tuntuu turvallisemmalta näin.

      Poista
    2. Kiitoksia tosi paljon tiedoista, olen tähän mennessä ehtinyt käymään kahdessa kaupassa sovittamassa ja paras ollut sittenkin Uvex, malli joku FB3 muistaakseni, mutta hintaa oli noin 200e, joten jäin vielä harkitsemaan. Käynkin seuraavaksi Hööksillä kokeilemassa tuota Lamicellin Ventexiä. Kivaa kun viitsit kertoa noista kokemuksista!

      Poista
  6. Mulla on horse comfort (?) siis ton minkä esitteli niin se on ehdottomasti kapea päiselle!

    VastaaPoista